רוצה עזרה בהתמודדות עם הפרעת הקשב? 

הפרעת קשב וריכוז אינה עניין פשוט,

חשוב שיהיה לך הידע והכלים להתמודד ולשפר את הישגיך, שגרת יומך ואיכות חייך.

ענת ברנר

052-3361814

רח' יהושע בן-גמלא 33

הוד השרון

  • Facebook Social Icon
  • LinkedIn Social Icon

ענת ברנר -מאמנת אישית ועסקית

סטודיו ליטל - עיצוב גרפי ומיתוג עסקי

טיפים להתמודדות עם קשיי התארגנות בלימודים

קשה לך לשבת ישר?

הלימודים מתישים?

אני יכולה לעזור לך להגיע להשגים בלימודים

הרבה יותר טובים! ביחד יהיה לך יותר קל ומהנה.

עצות אלו נבנו מתוך ניסיון של שנים באימון להתמודדות עם הפרעות קשב וריכוז בקרב תלמידי תיכון וסטודנטים.

אל תוותרו לעצמכם.

התחייבו כלפי עצמכם על התנהלות נכונה.

ביטול עניינים מסיחי דעת לקראת הלמידה.

יש לכם משחק מחשב שאתם אוהבים?

תוכנית שאתם אוהבים לראות בטלוויזיה או במחשב?

גלישה ברשתות חברתיות?

 

הרשו לעצמכם לעשות זאת כפרס או כזמן מנוחה והקציבו לזה זמן מוגבל, הפעילו טיימר על מנת להצליח לעמוד בכך.

העדיפו ללמוד בספריה או במקום אחר בו אין לכם פיתויים והסחות דעת.

שימו את הטלפון על מצב טיסה והרחיקו אותו מכם כדי שעל מנת להשתמש בו תצטרכו לקבל החלטה מודעת ולקום.

כך תמנעו את הפעולה האוטומטית של הצצה במכשיר.

 

אם אינכם זקוקים לאינטרנט על המחשב במהלך העבודה בטלו את תכונת ה-WIFI . כך שוב תצטרכו לקבל החלטה מודעת לפתוח אותה ותמנעו מפעולה אוטומטית. אם הינכם זקוקים לאינטרנט בטלו את השימוש במועדפים על מנת לא לגלוש לאתרים מסיחים מבלי ששמתם לב לכך.

אם הינכם מוסחים על ידי רעש בקלות, הקפידו על אוזניות והקשיבו למוזיקה בה המילים לא מושכות מדי את תשומת לבכם בזמן שאתם לומדים. בחרו מוזיקה בשפה זרה, או מלודיות ללא מילים. הנמיכו את הסאונד כך שיהיה ברקע .

איך מגיעים להישגים בלימודים עם הפרעת קשב וריכוז?

בשנת הלימודים הראשונה שלי באוניברסיטה הצלחתי להקשיב להרצאות בעזרת שרבוטים וציורים על דפי הרישום שלי ויכולת להסיט חזרה את הקשב לדברי המרצה בכל פעם ששמתי לב שדעתי הוסחה. את אסטרטגית השרבוטים למדתי עוד בהיותי תלמידת תיכון (תוך התעלמות מהערות המורים ובקשתם שאפסיק לשרבט).

את אסטרטגית החזרת הקשב שאבתי מהמדיטציה הטרנסנדנטלית שתרגלתי. תרגול המדיטציה ביטל לחלוטין עבורי את הצורך בנטילת ריטלין.

הקפדתי תמיד לקחת רשימות מחברים על מנת להשלים את המידע החסר לי במידה ופספסתי חלקי מידע בהרצאה.

 

למרות כל האסטרטגיות הללו, גיליתי שבבואי ללמוד למבחנים, אני מתקשה להתחיל ללמוד, דוחה לרגע האחרון, מספיקה חלק קטן מהחומר ואיני זוכרת את מרביתו במהלך המבחן. כתיבת עבודות היוותה אף היא אתגר לא קטן. בחירת הנושא, איסוף החומר, ישיבה על המחשב, עריכת החומר בסדר ורצף הגיוני, לא קלים לאדם שזרם המחשבות במוחו אינו פוסק לרגע.

 

בתום השנה הראשונה ללימודים התוודעתי לטכניקות ולאסטרטגיות למידה יעילות והתחלתי להשתמש בהן. מיותר לציין שהפער בציונים ובהישגים הלימודיים השתנה לאין ערוך בשנה השנייה ללימודים. כשהתחלתי לעבוד בתיכון כבר יכולתי ללמד את התלמידים המתמודדים עם הפרעת הקשב מיומנויות ואסטרטגיות למידה, לצד היכולת לחזור לקשב במהלך השיעורים.

אסטרטגיות למידה יעילה

  • העריכו את הזמן אותו עליכם להקדיש לכל מטלה או מבחן והכניסו אותו ללו"ז. הערכת הזמן תהפוך ליעילה ככל שתתנסו בה יותר. דאגו לכך שיום לפני המבחן יישאר לכם זמן רק לעבור על חומר שכבר למדתם ולבחון את עצמכם.

  • החלטתם להקדיש היום ללמידה כשלוש שעות? חלקו זאת לפרקי זמן של 20 דקות כל פעם וחמש דקות הפסקה ביניהם. הפעילו טיימר על מנת לעמוד בכך. עשו זאת על מנת לשמר את רמת הקשב הפעיל. בהפסקות קומו לחלץ עצמות, לשתות מים או לאכול חטיף. השתדלו לא לבצע פעולות מסיחות דעת בהפסקות אלו.

  • קיראו את החומר קריאה פעילה – סמנו במרקרים בצבעים שונים את המשפטים החשובים. לדוגמא: צבע להגדרה וצבע שונה להסבר.עבדו עם עיפרון והוציאו משפטי מפתח מכל פסקה אותה אתם קוראים. בסוף קריאת הפרק עשו לכם דף עם משפטי המפתח. זה ישמש לכם כתזכורת בסוף תהליך הלמידה. בסוף היום פרגנו לעצמכם פעילות מהנה כלשהי שקבעתם לעצמכם.

  • בתום ימי הלימוד על הנושא הספציפי השתמשו בדפי משפטי המפתח ובידקו רק בעזרת המשפטים עצמם מה הינכם זוכרים מהחומר. הכריחו את מוחכם לשלוף מהזיכרון את כל מה שהוא יודע. עתה עליכם לחזור רק על מה שלא נשלף היטב מהזיכרון אם יש לכם שאלות חזרה למבחן, זה הזמן לענות עליהם ולבחון את הידע שלכם בנושא.

  • הקפידו לפני המבחן לדעת היטב מהי רמת השליטה שלכם בחומר הנלמד.

  • אחרון חביב, אם אינכם מצליחים למלא את ההוראות לבד, השקיעו בעצמכם וקחו אימון להתמודדות עם הפרעות הקשב. באימון אוכל לוודא שאכן הינכם רוכשים את האסטרטגיות ומשנים הרגלים. האימון ישנה את איכות חייכם ומידת הצלחתכם לאין שיעור.

טיפים להתמודדות עם קשיי התארגנות בלימודים.

עצות אלו נבנו מתוך ניסיון של שנים באימון להתמודדות עם הפרעות קשב וריכוז בקרב תלמידי תיכון וסטודנטים. לכן, חירגו מהרגליכם והקפידו מתחילת הדרך על ביצוע הטיפים למרות הנטייה לדחות, ולהשאיר לרגע האחרון. אל תוותרו לעצמכם. התחייבו כלפי עצמכם על התנהלות נכונה.

 

כל סטודנט מתחיל יודע שצריך לבנות את מערכת הלימודים ולהתאים אותה באופן מיטבי, ולרכוש ציוד מתאים, כמו מחשב נישא, תיק ושאר הציוד הלימודי. לסטודנט עם הפרעת קשב הסובל מקשיי התארגנות, יש קושי במילוי מטלות אלו ורצוי שייעזר בחברים על מנת לבצע אותן בשלמות.

 

  • מומלץ לדאוג לתוכנת לוח זמנים דיגיטלית המסונכרנת עם המחשב והטלפון. (ממליצה על GMAIL)

  • מומלץ לדאוג לתוכנות גיבוי בענן ולהקפיד על גיבוי אוטומטי של מסמכים וקבצים.

  • מומלץ לדאוג לתוכנות ניקוי מחשב ולהקפיד לנקות על בסיס קבוע על מנת לדאוג שהמחשב לא יקרוס ברגע קריטי.

  • מומלץ לצלם כל מאמר שאתם זקוקים לו (קיימות תוכנות סריקה בסמרטפונים) ולשלוח אותו לעצמכם במייל כדי לא לשכוח.

  • הקפידו על פתיחת תיקיות לכל מקצוע והזרימו לשם את המאמרים והחומרים להם אתם זקוקים.

  • חלקו את ימי הלימודים לפי צבעים. לכל יום צבע אחר ודאגו למדבקות בהתאם. על המחברות והקלסרים הדביקו את המדבקות, ושימרו אותם לפי הימים. כך תוכלו לשלוף אותם מיידית ביום הלימודים.

  • כל משימת הגשה, או קביעת פגישה עם חברים לצורך לימוד תוכנס מיידית ליומן הדיגיטלי.

  • דאגו לרכישת פנקס רשימות וכתבו בו את כל הרשימות וההערות שלכם. הימנעו משימוש בפתקים שיתפזרו ולא תזכרו איפה שמתם אותם. קחו את הפנקס אתכם לכל מקום.